Eiwit repen en Ready To Drinks

Eiwitrepen

Het gebeurt ons allemaal weleens dat we iets te eten nodig hebben, maar we niet in de gelegenheid zijn een gezonde maaltijd of snack te maken. Een goede oplossing hiervoor is het bij de hand hebben van een makkelijke, eiwitrijke snack: een eiwitreep.

Er wordt al snel gegraaid naar een Mars of Snickers, maar een goede eiwitreep zou een veel betere keuze zijn, gezien een eiwitreep, zoals de naam zegt, veel eiwit bevat. De eiwitreep is gemaakt om een zo gezond mogelijke, snelle snack te zijn, welnu Mars en Snickers hebben nu ook eiwitten, ja ook zij kunnen niet achterblijven.

Echter is niet iedere eiwitreep hetzelfde. Er zijn een hoop verschillende eiwitrepen op de markt en daarmee heb je er baat bij te letten op een aantal punten. Een paar van deze punten zijn: het aantal calorieën per reep, koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels. Daarnaast is het ook nog belangrijk wat voor soorten van de genoemde voedingsstoffen erin zitten. Er zijn een aantal ‘sportrepen’ die – volgens deze criteria – beter op de lijst van junkfood gezet kunnen worden.

In een goede reep ben je op zoek naar:

  • 15-30 gram eiwitten per reep, waarvan de eiwitten afkomstig zijn van een bron met een hoge biologische waarde
  • Koolhydraten zo min mogelijk in de vorm van suikers, voldoende in de vorm van vezels.
  • Vetten zo min mogelijk in de vorm van verzadigde vetten en transvetten.
  • Aantal calorieën tussen de 150-250.

Vergeet niet dat de producenten van de repen, en van alle andere producten in welke branche dan ook, zo veel mogelijk geld willen verdienen. In dit geval betekent dat, dat sommige producenten proberen zo goedkoop mogelijke voedingsstoffen in een reep te stoppen om zo veel mogelijk marche te maken op hun product. Dat betekent dat de hoogwaardige eiwitten vaak achterwege gelaten worden, evenals hoogwaardige vetten/koolhydraten. Het is simpelweg duurder om goede ingrediënten toe te voegen.

Dat wil niet zeggen dat alle eiwitrepen slecht zijn, of dat alle goede eiwitrepen per definitie duur zijn. Veel verschillende producenten, veel verschillende repen, veel verschillende prijzen. Kijk vooral naar wat er in de reep zit en pluk de vruchten van een gemakkelijke snack.

 

RTD Eiwitshakes

Ready-to-drink eiwitshakes zijn een goede oplossing voor wanneer je even geen tijd hebt om een normale shake met eiwitpoeder te maken. Denk bijvoorbeeld aan wanneer je klaar bent met trainen in de sportschool en je even een snelle shake wilt hebben. Ze zijn makkelijk mee te nemen voor onderweg en het zijn qua ingrediënten vaak degelijke producten.

Waar je op moet letten bij RTD drinks (shakes) is vooral de hoeveelheid suiker. De producten worden vaak extra lekker gemaakt en dat wordt veelal gedaan door toevoeging van suiker. Dit betekent niet per se dat het een slecht product is, maar er moet wel rekening mee worden gehouden i.v.m. het dieet en de timing.

Natuurlijk blijft alles thuis bereiden en meenemen de beste optie, zo houd je alles onder controle, maar soms kies je liever voor de makkelijkere optie, wanneer dat beter uitkomt. Je kunt bijvoorbeeld wel eens langer onderweg zijn dan de bedoeling was en dan is het altijd handig een extra RTD te hebben meegebracht, just in case.